Laat de moed niet zakken als je interviewkandidaat kort van stof lijkt te zijn

Als tekstschrijver schrijf ik inmiddels interviews, reportages en blogs voor meerdere MKB-ers. Deze werkzaamheden laten zich graag omschrijven als het uit handen nemen van een ‘flinke portie content marketing’. Met de meeste bedrijven heb ik de gewoonte opgebouwd elkaar iedere vier weken te spreken, zodat ik na ons telefoongesprek aan de slag kan met het uitwerken van actuele onderwerpen.  

Voor sommige ondernemers is het vaak nog even wennen voortaan iedere vier weken hun verhaal ‘te moeten delen’. Ze vragen zich af of ze wel iets interessants te vertellen hebben of vinden het spannend iets persoonlijks met je te delen. Wat ik het vaakst meemaak, is dat een ondernemer zich niet bewust is van de talloze verhalen die in zijn of haar hoofd zitten.

Daarom heb ik geleerd de klant een beetje uit te dagen en vooral in de gelegenheid te stellen zelf op een onderwerp te komen. Dat lukt wanneer je door blijft vragen. Tijdens één van mijn maandelijkse interviewgesprekken gaf een klant eens tot twee keer toe als antwoord op een vraag van mij ‘dat mensen daarvoor het beste rechtstreeks contact konden opnemen’. De service die ze bieden, is immers ‘héél erg goed’. Nee, met een dergelijk antwoord vul ik inderdaad geen blog.

Inmiddels had mijn interviewkandidaat al een aantal keer enkele steekwoorden laten vallen, die ik gebruikte om door te vragen. Zo sprak hij over een lange termijn relatie opbouwen, wat ik in eerste instantie een weinig originele invalshoek vond. Ik vroeg hem wat er voor nodig is die lange termijn relatie op te bouwen en te behouden. Uiteindelijk kwam hij op het voorbeeld van een klant die door hem was geadviseerd de aanschaf van een nieuwe machine veilig te stellen door de financiering ruim voor levertijd in orde te hebben. Niet overbodig, vooral wanneer je hoort hoe lang de levertijd van zo’n machine is.

Gaandeweg kwam hij op steeds meer voorbeelden die de dienstverlening van zijn bedrijf kenmerken. De voorbeelden lieten een duidelijk onderscheidende waarde zien. Het leuke aan deze manier van werken is op verhalende wijze een blog schrijven, dat echt het verhaal van de ondernemer is. Soms heb je daarvoor slechts enkele woorden van de interviewkandidaat nodig.

Geef de moed daarom niet op als je interviewkandidaat wel erg kort van stof lijkt te zijn. Hij is eigenaar van een bedrijf, heeft mensen in dienst en spreekt iedere dag met zijn klanten. De verhalen die hij met je kan delen, zijn talrijk. 

Reactie schrijven

Commentaren: 0