23. februari 2021
Voor iedereen die heel graag nog meer in de actieve vorm zou willen gaan schrijven
De kop van deze blog kan natuurlijk véél actiever. Bijvoorbeeld: Schrijf in de actieve vorm! Nog een voorbeeld. Welke zin lees je liever? We kunnen rekening houden met de wensen die u heeft of: Speciale wensen? Daar houden we rekening mee. Als lezer geven we de voorkeur aan de tweede optie. Toch vervallen we vaak in de langere en passievere vorm terwijl we schrijven. Zelf schrijf ik inmiddels heel wat jaren en sommige gewoontes sluipen er in. Woorden zoals zullen, zouden, kunnen en zijn...
25. januari 2021
Hoe je van chocolade een blog maakt
Je wilt jezelf laten zien als ondernemer. Behalve offline doe je dat online door met je doelgroep te communiceren. Soms is het even zoeken naar een invalshoek voor een nieuw verhaal. Eén van de leukste kanten van mijn werk als tekstschrijver vind ik het bedenken van originele invalshoeken. Wat kun je bijvoorbeeld met een blog over chocolade?
01. mei 2020
Dat het nog vroeg was vanochtend, kan ermee te maken hebben. Dat ik aan een drukke ontbijttafel zat, misschien ook. Toch denk ik dat het vooral corona is en de manier waarop we ons leven op dit moment hebben ingericht. Zodra ik deze krantenkop lees: “Karin Bruers ontvoerde haar moeder uit een Tilburgs verzorgingstehuis”, associeer ik het verhaal direct met oudere mensen die vanwege de getroffen maatregelen rondom corona eenzamer kunnen zijn dat dat ze ooit waren. ‘Onverbloemd schreef...
27. maart 2020
Precies drie weken geleden stonden we op het punt om naar Gent te vertrekken, mijn man en ik. Daar zouden we samen een weekend blijven. De kinderen waren inmiddels ondergebracht en de rolkoffertjes lagen achterin de auto. Yes, het was ons gelukt om nog voor drie uur ’s middags de deur achter ons dicht te trekken. Want zoals mijn man al herhaaldelijk had gezegd, zou het wel fijn zijn om de files rond Antwerpen voor te zijn. Maar dan, wat ik ook probeer, komt de sleutel niet meer uit het slot...
12. maart 2020
Een warme donderdagmiddag in juli. Het is de zomer van 2014 en ik werk als community manager voor Dichtbij.nl. Als community managers hebben we een abonnement op ANP Pers Support. Zodra vanuit de laptop een klein belletje klinkt –ook wel het persalarm genoemd- weten we dat zich ergens in Nederland of ver daarbuiten een gebeurtenis heeft voorgedaan waar het Acht Uur Journaal die avond waarschijnlijk mee gaat openen. Aan het einde van de middag klinkt zo’n persalarm. Net voordat ik mijn...
07. december 2018
Zes ochtenden per week valt bij mij thuis het Brabants Dagblad op de deurmat. Een krantenabonnement afsluiten dat meer biedt dan alleen digitale toegang deed ik met een reden. Wanneer ik me met een kop thee over de papieren krant buig, word ik niet snel afgeleid. In ieder geval een stuk minder snel dan wanneer ik achter mijn laptop het laatste nieuws lees. Daar proberen digitale verleidingen het te winnen van mijn vastberadenheid een longread uit te lezen. Toch valt me de laatste tijd iets op....
23. november 2018
Het was een collega tekstschrijfster die me er attent op maakte: de start van een koffieochtend, speciaal voor tekstschrijvers uit de regio Tilburg. Een bijeenkomst waar ervaringen gedeeld worden en waar je nieuwe inzichten op zou doen. Op dat moment moet ik een maand of vier voor mijn eigen bedrijf aan het werk zijn geweest. Het duurde niet lang voordat ik me had aangemeld voor deze bijeenkomst, die iedere vier weken op woensdagochtend wordt gehouden. Kwamen we aanvankelijk samen in het...
09. november 2018
Het is september en ik rij naar een marketingbureau in Amsterdam, een vaste opdrachtgever van Clien Communicatie. Ik heb er het ritje vanuit Kaatsheuvel graag voor over, want ik ben op weg naar een bijeenkomst waar ik altijd een hoop andere tekstschrijvers ontmoet. Tijdens de vorige bijeenkomsten heb ik daar een hoop van opgestoken dankzij het uitwisselen van ervaringen. Al deze tekstschrijvers hebben enkele ‘brands’ voor het marketingbureau onder hun hoede voor wie we iedere maand blogs,...
26. oktober 2018
In de afgelopen anderhalf jaar schreef ik veel van mijn teksten rechtstreeks voor opdrachtgevers, zonder tussenkomst van een derde partij. Er zaten weliswaar opdrachten tussen die ik uitvoerde voor collega tekstschrijvers, maar over het algemeen bestond de communicatie uit korte lijnen. Afgelopen zomer besloot ik daar verandering in te brengen, door een grootschalige opdracht aan te gaan voor een marketingbureau. Dit bureau was door een klant gevraagd een magazine uit te brengen en schakelde...
12. oktober 2018
Als tekstschrijver schrijf ik inmiddels interviews, reportages en blogs voor meerdere MKB-ers. Deze werkzaamheden laten zich graag omschrijven als het uit handen nemen van een ‘flinke portie content marketing’. Met de meeste bedrijven heb ik de gewoonte opgebouwd elkaar iedere vier weken te spreken, zodat ik na ons telefoongesprek aan de slag kan met het uitwerken van actuele onderwerpen. Voor sommige ondernemers is het vaak nog even wennen voortaan iedere vier weken hun verhaal ‘te...

Meer weergeven